Om
organisationen
Brev till en kamrat
Kära kamrat! Med nöje tillmötesgår
jag din begäran att ge en kritik över ditt förslag till
en "Petersburgsorganisation av det revolutionära partiet".
Du åsyftade förmodligen en organisering av Ryska Socialdemokratiska
arbetarpartiets verksamhet i Petersburg. Den av dig väckta frågan
är så viktig, att samtliga medlemmar av Petersburgskommittén
och alla ryska socialdemokrater överhuvud taget måste deltaga
vid dess behandling.
Först och främst uttalar jag min fullständiga
överensstämmelse med din förklaring rörande odugligheten
i förbundets förra organisation. Du påpekar frånvaron
av allvarlig förberedelse och revolutionär fostran av de mera
utvecklade arbetarna, det s.k. valsystemet, som så stolt och energiskt
pläderas av kamraterna i "Rabotjeje Djelo" för de
"demokratiska" principernas skull, samt arbetarnas undanhållande
från den aktiva verksamheten.
Just detta: 1 saknaden av allvarlig förberedelse
och revolutionär fostran, ej blott hos arbetarna utan också
hos intelligensen, 2 oinskränkt tillämpande av principen och
3 arbetarnas obekantskap med den aktiva revolutionära principen
just detta innebär faktiskt den främsta bristen ej blott i
vårt partis Petersburgsavdelning, utan också i många
av dess lokala organisationer.
Då jag helt och hållet delar din grundsyn
på de organisatoriska uppgifterna, ansluter jag mig också
till ditt organisationsprojekt, i den mån jag av ditt brev förstått
dess huvuddrag. Jag är nämligen fullständigt enig med
dig om att man måste särskilt understryka uppgifterna för
arbetet över hela Ryssland och för partiet överhuvud
taget. Detta uttrycker du i ditt förslags första punkt: "Hela
partiets, och icke endast en enda kommittés eller ett
enda distrikts, ledande centrum är tidningen "Iskra",
vilken har ständiga korrespondenter bland arbetarna och står
i intim kontakt med organisationens inre arbete." Jag skulle blott
vilja påpeka, att tidningen kan och måste vara partiets
ideella ledare, utveckla teoretiska sanningar, taktiska förslag
och allmänna organisatoriska idéer samt hela partiets allmänna
uppgifter i olika situationer. Den omedelbare praktiska ledaren
av rörelsen kan endast en särskild central grupp vara - (vi
kan kalla den Centralkommittén), som står i personlig
förbindelse med alla kommittéerna och inom sig förenar
alla den ryska socialdemokratins bästa krafter samt ombesörjer
alla allmänna partiangelägenheter, såsom spridandet
av litteratur, utdelande av flygblad, partikrafternas placering, utseendet
av personer eller grupper till ledning i särskilda företag,
förberedandet av allmänna demonstrationer och resningar osv.
Nödvändigheten av den strängaste konspiration och bevarandet
av rörelsens kontinuitet förutsätter för partiet
två ledande centra: C. O. (centralorganet) och C. K. (centralkommittén).
Det förstnämnda skall leda rörelsen ideellt, det andra
- omedelbart och praktiskt. Enheten i aktionen och den nödvändiga
solidariteten mellan dessa grupper måste tryggas ej blott genom
ett enhetligt partiprogram, utan även genom de båda gruppernas
sammansättning - i båda grupperna, såväl
C. O. som C. K. måste finnas partikamrater, som uppnått
fullständig enighet sinsemellan - och genom anordnandet av regelbundna
och ofta förekommande överläggningar dem emellan. Först
då kommer å ena sidan C. O. att stå utom räckhåll
för de ryska gendarmerna, dess bestånd och kontinuitet blir
tryggad, och å andra sidan kommer C. K. alltid att stå solidarisk
med C. O. i alla väsentliga frågor och vara tillräckligt
fri för att omedelbart bestämma över den praktiska sidan
av rörelsen.
Önskvärt vore, att första punkten i
stadgarna enligt ditt projekt icke blott angåve vilket partiorgan
som skall erkännas såsom ledande - detta är naturligtvis
nödvändigt att angiva - utan också, att vederbörande
lokalorganisation ställer som sin uppgift aktivt arbete på
att skapa, understödja och befästa de centrala avdelningar,
utan vilka vårt parti icke kan äga bestånd som parti.
Vidare säger du i andra punkten av stadgarna om
kommittén, att den måste "leda den lokala organisationen"
- kanske vore det bättre att säga: "hela det lokala arbetet
och alla de lokala partiorganisationerna", men jag vill inte uppehålla
mig vid detaljer i formuleringen - och att den måste bestå
av arbetare och intellektuella, men att dessas särskiljande på
två kommittéer är skadligt. Detta är alldeles
riktigt. Ryska Socialdemokratiska Arbetarpartiets kommitté måste
vara en, och i den måste sitta fullt medvetna socialdemokrater,
som ägnar sig helt och hållet åt socialdemokratisk
verksamhet. Särskilt måste vi sörja för att så
många arbetare som möjligt blir fullt medvetna och yrkeskunniga
revolutionärer och insattes i kommittén. (I kommittén
måste vi söka få in sådana revolutionära
arbetare, som har de vidsträcktaste förbindelser och det bästa
"namn" bland arbetarmassorna.) Under förutsättning
av att det blir en enkel - icke dubbel - kommitté, får
frågan om att kommittémedlemmarna skall personligen känna
en mängd arbetare en särskild betydelse. För att leda
det hela och för att tränga ut bland arbetarna måste
man ha möjlighet att komma in överallt, vara bekant med många
och känna till alla vägar etc. I kommittén måste
därför, så vitt möjligt, finnas alla arbetarrörelsens
ledare ur arbetarnas egna led, kommittén måste
leda alla sidor av den lokala rörelsen och förfoga över
alla partiets lokala organ, krafter och medel. Du talar inte om hur
kommittén skall vara sammansatt - förmodligen är vi
även där eniga om att några särskilda regler knappt
behöves rörande kommitténs sammansättning; det
är lokalt partikamraternas sak. Man skulle kanske blott kunna angiva,
att kommittén kompletteras enligt dess majoritets (eller % därav)
beslut[*]
att kommittén måste sörja för att dess förbindelser
överföras till en i revolutionärt avseende pålitlig
och i politisk mening skyddad plats samt att kandidater förberedas
i förväg. När vi får ett C. O. och en C. K., kommer
nya kommittéer att bildas endast med deras medverkan och samtycke.
Antalet medlemmar i kommittén får såvitt möjligt
icke vara alltför stort, så att dess medlemmars nivå
skall bli högre och deras specialisering på det revolutionära
arbetets områden fullständigare, men samtidigt tillräckligt
stort för att kunna sköta alla angelägenheter och trygga
allsidig belysning av frågorna och fasthet i besluten. Om det
skulle visa sig att det är väl många medlemmar och att
det är farligt för dem att sammanträda ofta, blir det
kanske nödvändigt att i kommittén tillsätta en
särskild, mycket liten verkställande grupp på låt
oss säga fem eller ännu färre medlemmar, vilken måste
bestå av sekreterare och några andra medlemmar, som är
mest kompetenta att praktiskt leda hela arbetet. För denna lilla
grupp är det av särskilt stor vikt att ha suppleanter klara
i händelse av häktning, så att arbetet icke avstannar.
Kommittén skulle på sina gemensamma sammanträden behandla
exekutivgruppens beslut, bestämma dess sammansättning osv.
Vidare nämner du efter kommittén, såsom
underordnade densamma, följande slag av verksamhet: 1) diskussion,
överläggning mellan de "bästa" revolutionärerna,
2) distriktscirklar med en 3) propagandistcirkel inom var och en, 4)
verkstadscirklar och 5) representantsammankomster mellan delegerade
från verkstadscirklarna inom ett visst distrikt. Jag är fullkomligt
enig med dig om att alla ytterligare verksamhetsfält - och de måste
vara många och olikartade, utöver dem som du här uppräknat
- måste underordnas kommittén och att stadsdelsgrupper
(för större städer) och verkstadsgrupper (överallt)
är nödvändiga. Men i några detaljer är jag
kanske inte riktigt enig med dig. Till ex. beträffande "diskussionen".
Jag tycker att dylika inte är behövliga. "De bästa
revolutionärerna" måste alla vara med i kommittén
eller innehava särskilda funktioner i tryckerier, litteraturtransporten,
reseagitationen, organiserandet av låt oss säga en passbyrå
eller en avdelning för kampen mot spioner och provokatörer,
eller grupper inom armén osv.
"Överläggningar" kommer nog att
äga rum både inom kommittén i varje stadsdel och inom
varje klubb, verkstads-, propagandist- eller facklig, (vävarnas,
metallarbetarnas, läderarbetarnas etc.), student- eller litteraturcirkel
etc. - varför skulle man då behöva någon särskild
anordning för överläggningar ?
Vidare: Du kräver med full rätt, att "alla
som önskar det" skall erhålla möjligheter att sända
korrespondenser direkt till "Iskra". Men man får blott
icke med "direkt korrespondens" mena, att "alla som önskar
det" skulle få tillträde och adress till redaktionen,
utan förstå det så, att det är nödvändigt
att förmedla till redaktionen brev från alla som önskar
skriva. Adresser måste utdelas i tämligen stor utsträckning,
men dock icke till alla som önskar det, utan endast till pålitliga
revolutionärer, som utmärker sig för konspirativ klokhet
- kanske icke ens en för varje stadsdel, som du önskar, utan
en för flera. Det är också nödvändigt att
alla som deltager i arbetet, och alla cirklar erhåller rätt
att framlägga sina beslut, önskningar och förfrågningar
såväl till kommittén som till C. O. och C. K. Om vi
garanterar detta, så uppnås fullt samförstånd
mellan alla partiarbetare utan att behöva skapa sådana tungrodda
och okonspirativa tillställningar, som dessa "diskussioner".
Naturligtvis måste vi också söka anordna personliga
överläggningar i så stort antal som möjligt mellan
alla och alla slags funktionärer - men hela saken beror på
konspirationen. Allmänna möten och sammankomster är i
Ryssland sällan möjliga, endast som undantag, och man måste
vara särskilt försiktig med "de bästa revolutionärernas"
deltagande på dessa möten, ty på allmänna möten
överhuvud taget kan en provokatör lättare slinka in och
spionera på någon av deltagarna. Jag tror, det vore bättre
att göra så: när man kan anordna större möten
med låt oss säga 30-100 deltagare, t.ex. på sommaren
i någon skog eller på någon särskilt trygg konspirativ
lokal, kan kommittén sända dit en eller två av de
"bästa revolutionärerna" och sörja för
att mötet blir väl besökt, dvs. att man inbjuder så
stort antal medlemmar som möjligt från verkstadscirklar osv.
Men det är icke nödvändigt att göra dessa möten
formella, det är icke nödvändigt att taga med dem i stadgarna,
det är icke nödvändigt att göra dem regelbundna,
det är icke nödvändigt att alla deltagare i ett sådant
möte får veta namnet på alla de närvarande, dvs.
alla "representanter" från cirklarna. Se där skälet
varför jag är emot icke blott "diskussioner" utan
också "representantsammankomster". I stället för
dessa båda institutioner skulle jag vilja föreslå ungefär
följande bestämmelse: Kommittén sörjer för
anordnandet av stora sammankomster av största möjliga antal
praktiska medarbetare i rörelsen och arbetare i allmänhet.
Tid, plats och orsak till sammankomsten och sammansättningen av
deltagarna bestämmes av kommittén, som också är
ansvarig för att det hela hålles hemligt. Det är självklart,
att detta icke innebär något hinder för arbetarna att
själva anordna ännu mindre formella sammankomster för
utflykter i det gröna osv. Det vore kanske bäst att icke nämna
detta i stadgarna.
Vad sedan stadsdelsgrupperna beträffar, är
jag fullt enig med dig om att en av deras viktigaste uppgifter är
att ordna litteraturspridningen. Jag tror att dessa grupper huvudsakligen
måste vara förmedlare mellan kommittéerna och verkstäderna
- förmedlare och företrädesvis överbringare. Konspirativ
anordning av effektiv distribution av den litteratur, som erhålles
från kommittén, måste vara dess förnämsta
uppgift. Och denna uppgift är i högsta grad viktig, ty om
man tryggar regelbunden förbindelse för en viss stadsdelsgrupp
genom utspridare till alla verkstäder inom stadsdelen och största
möjliga antal arbetarbostäder inom samma område, så
kommer detta att få en ofantlig betydelse både för
demonstrationer och resningar. Att få organiserad en snabb och
regelbunden spridning av litteratur, flygblad, proklamationer etc.,
att utbilda en hel kår av agenter för detta värv - det
innebär att utföra mer än hälften av förberedelserna
till kommande demonstrationer och resningar. I det ögonblick, då
oroligheter, strejker och resningar utbryter, är det redan för
sent att ordna kringspridandet av litteratur - till detta kan folk utbildas
endast småningom, genom skyldighet att utöva sådan
verksamhet ett par tre gånger i månaden. Om man icke har
tidningar, kan man taga flygblad, men på inga villkor får
man låta distributionsapparaten stå stilla. Man måste
sträva att göra denna apparat så fullkomlig, att på
en enda natt hela Petersburgs befolkning kan underrättas och så
att säga bli mobiliserad. Och detta är alls icke någon
utopisk uppgift, såvida blott flygbladen systematiskt överlämnas
från centrum till de trängre förmedlande cirklarna och
till deras litteraturspridare. Att utvidga gränserna för stadsdelsgruppens
verksamhet till även andra funktioner, utom enbart förmedling
och spridning, vore enligt min mening icke lämpligt, eller rättare:
vore lämpligt endast om största försiktighet iakttoges
- det kan blott skada arbetets hemlighållande och ändamålsenlighet.
Rådplägningar i alla partifrågor kommer naturligtvis
att försiggå även inom stadsdelscirklarna, men endast
kommittén får avgöra alla den lokala rörelsens
allmänna spörsmål. Stadsdelsgruppens självständighet
borde endast tillåtas i fråga om tekniken och metoderna
för litteraturspridning och överlämnande. Stadsdelsgruppens
sammansättning måste bestämmas av kommittén,
dvs. kommittén utnämner en eller två av sina medlemmar
eller icke medlemmar till delegerade för en stadsdel och ger dem
i uppdrag att bilda en stadsdelsgrupp, vars alla medlemmar återigen
så att säga stadfästes för sina resp. funktioner.
Stadsdelsgruppen utgör en filialavdelning av kommittén,
och erhåller sin befogenhet blott av densamma.
Jag övergår till frågan om propagandistcirklar.
Att organisera dylika inom varje särskild stadsdel är knappt
möjligt på grund av bristen på propagandistiska krafter
och knappt ens önskvärt. Propagandan måste föras
enhetligt av hela kommittén och måste strängt centraliseras,
därför föreställer jag mig uppgiften på följande
sätt: Kommittén ger några av sina medlemmar i uppdrag
att organisera en grupp av propagandister (vilken blir en underavdelning
till kommittén eller ett av dess organ). Denna grupp måste,
utnyttjande stadsdelsgruppernas tjänster för konspirativa
syften, driva propaganda över hela staden, på varje plats,
som är "underordnad" kommittén. Om det är
nödvändigt, kan denna grupp sammanställa ytterligare
en biträdande grupp, överlåta så att säga
en eller annan del av sina funktioner, men endast med kommitténs
godkännande; kommittén måste alltid och absolut äga
rätt att sända sin delegerad till varje grupp, undergrupp
eller cirkel, som på något sätt är ansluten till
rörelsen.
På samma sätt - såsom filialavdelning
till kommittén eller dess organ - måste alla de olika grupper
organiseras, vilka tjänar rörelsen - grupper för studenter
eller gymnasister och grupper för låt oss säga sympatiserande
tjänstemän som hjälper oss, transportgrupper för
tryckerier och grupper för anskaffande av pass och konspirativa
lokaler, grupper för förföljandet av spioner, militärgrupper,
grupper för anskaffande av vapen, grupper för organisering
av t.ex. "inkomstbringande finansiella företag" osv.
Hela den konspirativa organisationens konst skall bestå i att
utnyttja allt och alla, "ge arbete åt alla och envar"
ledande naturligtvis icke med makt, utan med auktoritet, med styrkan
av sin energi, sin större erfarenhet, större mångsidighet
och större skicklighet. Denna anmärkning syftar till den möjliga
och vanliga invändningen, att en sträng centralisation alltför
lätt kan skada saken, om det tillfälligtvis i ledningen
finnes en med alltför stor maktbefogenhet utrustad inkompetent
person. Detta är naturligtvis möjligt, men medlet däremot
kan icke vara valsystemet och decentralisation, vilken är absolut
otillåtlig i större omfattning och rent ut skadlig för
det revolutionära arbetet under självhärskaredömet.
Medel häremot gives ej av några som helst stadgar, det ges
endast genom "kamratlig påverkan", börjande med
resolutioner från alla slags undergrupper, och fortsättande
med deras hänvändelse till tidningen och centralkommittén
samt slutande med (i värsta fall) störtandet av en
fullkomligt olämplig ledning. Kommittén måste bemöda
sig att så fullständigt som möjligt genomföra arbetsfördelningen,
ihågkommande, att för olika slag av revolutionär verksamhet
kräves olika förmågor, så att en person, som är
fullkomligt oduglig till organisatör, kan bli en oersättlig
agitator, eller att en person, som icke duger till strängt uthålligt
konspirativt arbete, kan bli en ypperlig propagandist osv.
På tal om propagandisterna skulle jag vilja säga
ännu några ord om det vanliga överbefolkandet av detta
område med inkompetenta personer och ty åtföljande
sänkandet av propagandans nivå. Hos oss inträffar det
ibland, att första bästa student utan någon urskiljning
anses för propagandist och dessa ungdomar fordrar, att de skall
få leda en cirkel osv. Detta skall bekämpas, ty det åstadkommer
mycken skada. Verkligt principiellt kompetenta och lämpliga propagandister
finnas ytterst få (och för att bli en sådan
måste man genomgå ordentlig utbildning och samla erfarenhet).
De som finnas måste vi specialisera och ge full sysselsättning,
och skydda med särskild noggrannhet. Det är nödvändigt
att anordna några föreläsningar per vecka för dem
och i tid sända dem till andra städer och i allmänhet
organisera för dugliga propagandister föredrag å skilda
orter. Men den stora massan av unga nybörjare måste helst
sättas till praktiska uppgifter, vilka hos oss försummas i
jämförelse med studenternas arbete i cirklarna, vilket optimistiskt
nog kallas "propaganda". Naturligtvis behöves också
för allvarliga praktiska uppgifter en grundlig förberedelse,
men i dessa är det likväl lättare att finna sysselsättning
även för "nybörjare".
Och nu något om verkstadscirklarna. De är
för oss särskilt viktiga; hela rörelsens huvudstyrka
ligger ju i att organisera arbetarna på de stora verkstäderna,
ty just i de stora verkstäderna, fabrikerna och bruken
finns ej blott det övervägande flertalet arbetare, utan även
de inflytelserikaste, mest utbildade och för kampen dugligaste
elementen av arbetarklassen. Varje arbetsplats måste vara vår
fästning. Och för denna verksamhet på arbetsplatsen
måste organisationen vara lika sluten inåt och förgrenad
utåt, dvs. i sina yttre förbindelser, och sträcka sina
känselspröt åt alla håll, liksom varje revolutionär
organisation. Jag understryker, att även här de revolutionära
arbetarnas grupp obetingat måste vara själva kärnan
och ledande centrum. Vi måste bryta fullständigt med den
rent fackliga typen för partiorganisationen. Gruppen eller kommittén
på arbetsplatsen måste - för att skilja sig från
andra grupper, av vilka det måste finnas en hel mängd - bestå
av ett mycket litet antal revolutionärer, vilka direkt
från kommittén erhållit uppdraget och befogenheten
att utföra all partiverksamhet på arbetsplatsen. Alla medlemmar
av gruppen böra betrakta sig som partikommitténs ombud,
skyldiga att underordna sig alla dess dispositioner, att iakttaga alla
"lagar och sedvänjor" i den "aktiva armé",
i vilken de inträtt och ur vilken de under krigstid icke äger
rätt utträda utan tillstånd av ledningen. Gruppens sammansättning
är därför av mycket stor betydelse och en av kommitténs
huvuduppgifter måste vara att riktigt sammansätta subkommittéerna.
Jag föreställer mig saken på följande sätt:
Kommittén ger i uppdrag åt vissa av sina medlemmar (plus
en del arbetare, som av ett eller annat skäl icke inträtt
i kommittén men som kan göra nytta genom sin erfarenhet,
bekantskapskrets, intelligens och förbindelser) att överallt
organisera subkommittéer. Kommittén rådgör
sig med fullmäktige från resp. stadsdel, anordnar några
sammankomster, prövar omsorgsfullt kandidaterna till subkommittéerna,
underkastar dem korsförhör, sätter dem - om så
behöves - på prov och försöker därvid att
direkt pröva så många kandidater som möjligt till
resp. arbetsplats' subkommitté samt föreslår slutligen
kommittén att stadfästa sammansättningen för varje
grupp eller befullmäktiga ombudet att sammansätta, tillsätta
och stadfästa hela subkommittén. På så sätt
kommer ju kommittén själv att få avgöra, vilken
av dess ombud som skall träda i förbindelse med densamma och
hur förbindelserna skall upprätthållas. Enligt allmänna
regeln skall det ske genom stadsdelsfullmäktige, men denna regel
kan kompletteras och förändras. I betraktande av dessa subkommittéers
betydelse, måste vi sträva att så vitt möjligt
ordna det så, att varje subkommitté erhåller både
adressen för hänvändelsen till centralorganet och trygg
förbindelsepost, så att de meddelanden, som är nödvändiga
för omedelbart återupprättande av subkommitté,
i fall av arrestering, så regelbundet och fullständigt som
möjligt befordras till particentralen för att bevaras på
ett ställe, där de ryska gendarmerna icke kan komma åt
dem. Det förstås av sig själv, att detta överlämnande
av adresser måste bestämmas av kommittén på
grund av dess överväganden och erhållna upplysningar,
men icke på grund av någon icke-existerande rätt till
"demokratisk" fördelning av dessa adresser. Till sist
vore det kanske icke ur vägen att göra den reservationen,
att det ibland kan bli nödvändigt eller lämpligt att
i stället för en subkommitté med några få
medlemmar inskränka sig att tillsätta ett ombud från
kommittén eller av dess suppleanter. Så snart subkommittén
bildats, måste den taga itu med organiserandet av en hel rad grupper
och cirklar med olika uppgifter och av olika grad av konspiration, t.ex.
cirklar för avhämtning och spridning av litteratur (en av
de viktigaste funktionerna, vilken måste ordnas så, att
vi kommer att äga ett eget postväsen, att ej blott distributionsmetoderna
utan också kringbärandet till adressaterna kontrolleras och
prövas, att vederbörande känner till alla kvarter och
vet vägen till dem), cirklar för ledningen av den fackliga
rörelsen och den ekonomiska kampen, cirklar för läsning
av illegal litteratur, för förföljande av spioner,[**]och
propagandacirklar, vilkas medlemmar förstår konsten att inleda
och fortsätta ett samtal i fullt legal form (om maskiner, arbetsinspektion
o. dyl.) för att få tillfälle att utan risk tala offentligt,
bearbeta arbetarna och undersöka terrängen osv.[***]
Subkommittén på en arbetsplats måste bemöda
sig om att utsträcka sitt inflytande till att omfatta hela
arbetsplatsen, att nå så många arbetare som möjligt
genom en mängd cirklar eller ombud av alla slag, eller genom särskilda
ombud. Framgången av subkommitténs verksamhet måste
mätas med antalet dylika cirklar, möjligheten för en
propagandist att komma in i dem och framför allt med regelbundenheten
i litteraturspridningen och i inlöpandet av meddelanden och korrespondenser.
Således måste enligt min mening den allmänna organisationstypen
vara följande: I spetsen för hela den lokala rörelsen,
för hela det lokala partiarbetet, står en kommitté.
Under denna sorterar övriga organ och avdelningar, såsom
1) ett nät av verkställande ombud, som om möjligt når
hela arbetarmassan och är organiserad i form av grupper på
arbetsplatserna och i stadsdelarna. Detta nät skall under lugna
förhållanden sprida litteratur: flygblad, proklamationer
och kommitténs hemliga meddelanden; under öppen kamp skall
den anordna demonstrationer och dylika massaktioner. 2) Från kommittén
utgår en rad grupper och cirklar av alla slag för rörelsens
tjänst (propaganda, transport, hemliga uppdrag av alla slag). Alla
grupper, cirklar, subkommittéer o. dyl. måste vara kommitténs
organ eller avdelningar under densamma. Då någon cirkel
uttalar direkt sin önskan att inträda i Ryska Socialdemokratiska
Arbetarpartiet och, om kommittén godkänner detta, inträder
den i partiet, övertager (på uppdrag av kommittén
eller med dess samtycke) vissa funktioner, förbinder sig att underkasta
sig partiets förordningar erhåller rätten som partimedlem,
samt anses som närmast att rycka in i partiets kommittéer.
De övriga tillhör icke Ryska Socialdemokratiska Arbetarpartiet,
utan står kvar som cirklar, organiserade av någon partimedlem,
eller samarbetar med den eller den partigruppen etc.
I hela sin inre verksamhet är naturligtvis
medlemmarna av alla dessa cirklar likställda, liksom också
kommittémedlemmarna inbördes. Det enda undantaget härifrån
är, att rätt till personliga förbindelser med lokalkommittén
endast tillkommer den (eller dem) som denna kommitté utsett.
Samma gäller förbindelser med Centralkommittén eller
Centralorganet. I alla andra avseenden kommer denna kamrat att vara
likställd med de övriga, vilka har samma rätt att hänvända
sig (men icke personligen) till lokalkommittén och även
till Centralkommittén och Centralorganet. På så sätt
kommer detta undantag alls icke att inskränka på likställdheten,
utan är endast en nödvändig eftergift, som obetingat
kräves av konspirationshänsyn. Kommittémedlem som icke
överlämnar ett meddelande från "sin" grupp
till kommittén, Centralkommittén eller Centralorganet,
ställes till ansvar för direkt brytande av sin plikt som partimedlem.
Vad åter beträffar formen och graden av konspirativitet hos
olika cirklar, beror denna på arten av deras funktioner - i detta
avseende finns det eller kommer att finnas de mest olikartade organisationer
("stränga", trånga, slutna, "fria", breda,
öppna, lösa). Så behöves t.ex. för förbindelsemännens
grupp högsta grad av konspirativitet och militär disciplin.
För propagandisternas grupp är konspirativiteten lika nödvändig,
men icke så mycket den militära disciplinen. För gruppen
av arbetare som läser legal litteratur eller anordnar diskussioner
om fackliga krav och frågor, behöves konspirativiteten ännu
mindre osv. Förbindelsegruppen måste bestå av partimedlemmar
och känna ett visst antal av partiets medlemmar och funktionärer.
Den grupp, som studerar arbetsförhållandena och utarbetar
fackliga krav, behöver ej nödvändigt tillhöra partiet.
Grupperna av studenter, officerare och tjänstemän som sysslar
med självstudier, stundom i sällskap med en eller två
partimedlemmar, behöver icke alltid veta av att dessa tillhör
partiet osv. Men i ett avseende måste vi obetingat kräva
högsta grad av formell utbildning hos alla grupper: varje partimedlem,
som deltager i desamma, måste också vara formellt ansvarig
för verksamheten i gruppen, och han är även förpliktigad
att vidtaga alla åtgärder för att såväl varje
grupps sammansättning och hela dess arbetsmekanism, som ock innebörden
av dess verksamhet måtte framträda så klart som möjligt
inför Centralkommittén och Centralorganet. Detta är
nödvändigt för att partiledningen skall ha en fullständig
bild av hela rörelsen och möjlighet att utse de olika partifunktionärerna
bland en så stor krets som möjligt. Detta är även
nödvändigt för att grupper av samma slag över hela
landet kunde med partiledningens förmedling ta lärdom av den
bästa gruppen. Slutligen är det nödvändigt för
att varna för uppdykande provokatörer och misstänkta
figurer - med ett ord: det är absolut och i alla avseenden nödvändigt.
Hur skall det göras? Regelbundna rapporter till
kommittén, meddelande om så mycket som möjligt av
innehållet i största möjliga antal rapporter till Centralorganet,
besök av Centralkommitténs och Lokalkommitténs medlemmar
i alla slags cirklar och slutligen obligatoriskt tillvaratagande av
förbindelseapparaten - dvs. namn och adresser å några
medlemmar på ett säkert ställe (samt på partiets
byrå hos Centralorganet och Centralkommittén). Först
när rapporterna meddelats och förbindelserna tillvaratagits
kan man anse, att en i den eller den cirkeln deltagande partimedlem
uppfyllt sin plikt; - först då blir hela partiet i stånd
att lära något hos varje cirkel, som utför praktiskt
arbete; - först då behöver vi icke frukta att arbetet
stannar då några medlemmar "åker fast",
ty genom personliga förbindelser med de olika cirklarna kan en
delegerad från vår Centralkommitté alltid med lätthet
omedelbart finna suppleanter och återupptaga verksamheten.
En kommittés sprängning kommer då icke längre
att förstöra hela maskineriet, utan endast taga bort ledarna,
för vilka ersättare finnes till hands. Kom nu inte och säg,
att meddelandet av rapporter och förbindelser är omöjligt
vid underjordisk verksamhet. Man måste blott äga viljan därtill,
ty möjlighet att överlämna (eller översända)
meddelanden och rapporter finns alltid och kommer alltid att finnas,
så länge vi har kommittéer, vi har en Centralkommitté
och ett Centralorgan.
Vi har kommit fram till en ytterst viktig princip om
hela partiorganisationen och partiverksamheten: om det med avseende
på hela rörelsens ideella och praktiska ledning eller proletariatets
revolutionära kamp kräves största möjliga centralisation,
så kräves däremot med avseende på particentralens
(och följaktligen hela partiets) information om rörelsen och
med avseende på ansvarigheten inför partiet största
möjliga decentralisation. Rörelsen måste ledas av minsta
möjliga antal enhetliga grupper av beprövade och erfarna yrkesrevolutionärer.
Deltaga i rörelsen bör däremot största möjliga
antal möjligast olikartade grupper ur de mest skilda proletära
lager (och ur andra samhällsgrupper). Och med avseende på
varje dylik grupp måste particentralen alltid äga, ej blott
noggranna informationer om verksamheten, utan också så fullständiga
uppgifter som möjligt om gruppens sammansättning. Vi måste
centralisera rörelsens ledning. Vi måste också (och
just därför, ty utan information är ingen centralisering
möjlig) decentralisera dvs. fördela största möjliga
ansvar inför partiet på varje enskild medlem, var och en
som deltager i arbetet, varje cirkel som inträder i partiet eller
medarbetar med detsamma. Denna decentralisering är ett nödvändigt
villkor för den revolutionära centralisationen och ett nödvändigt
korrigerande medel till densamma. När nämligen centralisationen
blivit fullt genomförd och vi får ett Centralorgan och en
Centralkommitté, kommer möjligheten för varje minsta
grupp att hänvända sig till dem - och ej blott möjligheten
att hänvända sig, utan en genom mångårig praktik
utarbetad regelbunden vana att hänvända sig till dem - att
avlägsna möjligheten av tråkiga följder av någon
lokalkommittés tillfälligt misslyckade sammansättning.
Nu, då vi skrider till ett fullständigt och faktiskt enande
av partiet och skapar ett verkligt ledande centrum, måste vi särskilt
väl komma ihåg, att detta centrum blir maktlöst, om
vi icke samtidigt genomför största möjliga decentralisation,
både i fråga om ansvarigheten inför detsamma och ifråga
om dess informering rörande partimaskineriet i dess alla delar.
En dylik decentralisering är ingenting annat än ett uttryck
för den arbetsfördelning, som allmänt erkännes
utgöra ett av vår rörelses mest vitala praktiska krav.
Inga som helst officiella erkännanden av en viss organisation -
såsom ledande, intet inrättande av en formell Centralkommitté
förmår göra vår rörelse verkligt enhetlig,
eller skapar något starkt kampparti, om partiets centrum såsom
förut skall vara isolerat från det omedelbara praktiska arbetet
i lokalkommittéer av den gamla typen, dvs. å ena sidan
sådana som upptager i sig en hel mängd personer, vilka var
och en sysslar med varjehanda, men icke ägnar sig helt åt
någon speciell funktion av revolutionär verksamhet, icke
är ansvariga för någon särskild gren, icke fullföljer
en åtagen, väl genomtänkt och förberedd sak, samt
spiller bort en massa tid och krafter på radikala fraser - och
å andra sidan en hel mängd student- och arbetarcirklar, vilka
till hälften är okända för kommittén och
till hälften utgöras av sådana där tunga sammanslutningar
som icke är specialiserade, icke utarbetar någon yrkeserfarenhet,
icke utnyttjar andras erfarenhet utan sysslar - alldeles som kommittén
själv - med ändlösa diskussioner "om allt möjligt",
med val och uppsättande av stadgar. För att partiets centrum
skall kunna arbeta väl, är det nödvändigt att lokalkommittéerna
omgestaltas, blir specialiserade och arbetsdugliga organisationer som
uppnår verklig fulländning i en viss praktisk funktion. För
att partiets centrum skall kunna, icke blott ge råd, diskutera
och gräla (som det hittills gjort), lutan verkligen också
dirigera orkestern, är det nödvändigt att veta bestämt
vem som spelar de olika instrumenten samt hur och när han lärt
sig spela; vem det är som spelar falskt (då musiken börjar
skära i öronen), när och varför han gör det,
och hur man skall avhjälpa felet. För närvarande - det
måste vi säga rent ut - antingen vet vi ingenting "om
kommitténs verkliga inre arbete, utom dess proklamationer och
allmänna korrespondenser, eller också får vi veta det
genom vänner och bekanta. Men det är ju löjligt att tänka
sig, att ett stort parti kan nöja sig därmed - ett stort parti,
som skulle kunna leda den ryska arbetarrörelsen och förbereda
ett allmänt angrepp på självhärskardömet.
Minskning av antalet medlemmar i kommittén, överlämnande
åt så vitt möjligt var och en av dem en speciell bestämd
och ansvarig funktion, skapande av ett särskilt verkställande
centrum med ringa medlemsantal, utbildning av en hel kår verkställande
ombud, vilka sätter kommittén i förbindelse med varje
större verkstad eller fabrik och regelbundet sprider litteratur
samt ger centrum en noggrann bild över denna verksamhet och hela
arbetsmekanismen, och slutligen skapande av talrika grupper och cirklar,
vilka övertager olika funktioner eller omfattar personer, som sympatiserar
med partiet, medarbetar och bereder sig att bli medlemmar, för
att centrum och kommittén alltid skall vara underrättade
om dessa cirklars verksamhet (och sammansättning) - se där
vari reorganiseringen i Petersburg liksom också inom alla andra
partikommittéer måste bestå, och se där orsaken
till att frågan om stadgarna har så föga betydelse!
Jag började med att utkasta en skiss till stadgar,
för att tydligare visa, varthän mina förslag syftar.
Och resultatet blev, hoppas jag, att min läsare fick klart för
sig, att vi egentligen rent av skulle kunna reda oss utan stadgar, och
ersätta dem med en regelbunden rapportering över varje cirkel,
varje arbetsfunktion. Vad kan man skriva i stadgarna? Kommittén
skall leda alla (ja, det är ju klart). Kommittén utser en
exekutivgrupp (det är icke alltid nödvändigt, och när
så är, är det icke fråga om stadgarna, utan om
particentralens informering om gruppens sammansättning och kandidaterna
till densamma). Kommittén fördelar mellan sina medlemmar
de olika arbetsområdena och ger var och en i uppdrag att regelbundet
rapportera till kommittén och meddela Centralorganet och Centralkommittén
om arbetets gång (och där är det viktigare att meddela
centrum om en viss angelägenhet än att i stadgarna skriva
in en bestämmelse, vilken av brist på folk hos oss oftast
icke kan tillämpas). Kommittén måste noggrant konstatera,
vem som är medlem av densamma. Kommittén kompletterar sig
genom inval (kooptation). Kommittén tillsätter distriktsgrupper,
subkommittéer vid verkstäderna och dyl. (om vi skulle räkna
upp vad som är önskvärt, finge vi aldrig sluta, och att
räkna upp exempel i stadgarna tjänar ingenting till; det är
tillräckligt att meddela particentralen om vad som gjorts). Distrikts-
och stadsdelsgrupperna och subkommittéerna bildar sådana
och sådana cirklar... Att sätta ihop dylika stadgar gagnar
så mycket mindre för närvarande, som vi nästan
icke (på en del orter alls icke) äger någon allmän
erfarenhet om sådana olika gruppers och undergruppers verksamhet,
och för att skaffa en dylik erfarenhet kräves - icke stadgar,
utan ett organiserande av partiets så att säga informering.
På stadgarna förspiller hos oss varje lokalorganisation åtminstone
några diskussionsaftnar. Om denna tid ägnades åt en
av varje grupp allt efter dess speciella funktion utarbetad detaljerad
rapport om sin verksamhet till hela partiet, vunnes hundra gånger
mera.
Stadgarna är icke blott därför onyttiga,
att det revolutionära arbetet icke alltid tillåter formalitet.
Nej, formalitet är nödvändig och vi måste bemöda
oss att få hela verksamheten formellt ordnad, i den mån
detta är möjligt. Och formaliteten är tillåtlig
i vida större utsträckning, än man vanligen tror, men
den uppnås icke genom stadgar, utan endast och uteslutande (och
jag upprepar det ännu en gång) genom omsorgsfull informering
av partiets centrum: först då blir formaliteten verklig och
förenas med verklig ansvarighet och offentlighet (inför partiet).
Vem av oss vet för övrigt icke, att allvarliga konflikter
och meningsskiljaktigheter hos oss i själva verket alls icke avgöres
genom votering "enligt stadgarna", utan genom strid och hot
att "avgå". En dylik inre kamp kännetecknar flertalet
av våra kommittéers utveckling under de senaste 3-4 åren
av vårt partis historia. Det är stor skada, att denna kamp
icke varit formellt regelrätt; den skulle i så fall ha gagnat
partiet vida mer, den skulle ha givit våra efterkommande mer erfarenhet.
Men en dylik nyttig och nödvändig regelbundenhet vinnes icke
med några som helst stadgar, utan uteslutande genom offentligheten
inför partiet. Hos oss finnes under självhärskardömet
intet annat medel och vapen för en dylik offentlighet, utom regelbunden
rapportföring till partiets centrum.
Och först då, när vi lärt oss
att i vidsträckt grad tillämpa denna offentlighet, uppstår
hos oss så småningom erfarenhet om hur den eller den organisationen
fungerar; blott på grundval av en sådan omfattande och mångårig
erfarenhet kan verkliga stadgar - icke pappersstadgar - utarbetas.
Noter
[*]Härmed
avses kooptationen eller den konspirativa ledningens rätt att inkalla
ett visst antal nya medlemmar, vilken dikteras av den hemliga verksamhetens
betingelser. Övers anm.
[**]
Vi måste övertyga arbetarna om att mord på
spioner, provokatörer och förrädare naturligtvis stundom
kan bli en absolut nödvändighet, men att det vore ytterst
olämpligt och felaktigt att göra det till ett system; att
vi måste bemöda oss att skapa en organisation, som är
i stånd att oskadliggöra spionerna genom att avslöja
och förfölja dem. Man kan inte slå ihjäl spionerna,
men man kan och bör skapa en organisation, som uppfostrar och leder
arbetarmassorna.
[***]
Det behövs också kampgrupper, som utnyttjar värnpliktiga
och soldater eller särskilt kraftiga och skickliga arbetare vid
demonstrationer, befriande av fångar osv.
|